Este vară și cu toții ne dorim să arătam din ce în ce mai bine. Motiv pentru care apelăm la diete care, de cele mai multe ori, se dovedesc a fi periculoase pentru organism. Care sunt acestea ne spune nutriționistul Lygia Alexandrescu.

Diete rapide dar periculoase

Dietele au fost și vor fi mereu la modă: hipoglucidică sau hipolipidică, hiperproteică sau de detoxifiere, etc. Există o serie de diete, dietele fade, care duc fără discuție la pierdere ponderală, atâta timp cât reușești să le urmezi. Însă când rezultatele nu sunt cele așteptate, se trece la o altă dietă mai populară și mai restrictivă, însă fără rezultate pe termen lung. Toate acestea însă pot conduce la forme severe de malnutriție și implicit la perturbarea stării generale de sănătate.

Cam toate aceste regimuri de slăbit, chiar dacă sunt extrem de populare, limitează sau chiar exclud în totalitate aportul de carbohidrați, care sunt cea mai importanta sursă de energie pentru organismul nostru. Componenta acestora, glucoza, este metabolizată rapid și eficient de organism și eliberează energie. De asemenea, prezența carbohidraților permite aminoacizilor derivați din proteine să fie folosiți eficient la dezvoltarea și repararea țesuturilor.

Iată câteva dinte cele mai mediatizate regimuri de slăbire, care, prin aplicare repetată, pot fi periculoase pentru sănătate.

1. Dieta de înfometare cu apa și lămâie este una extremă și conduce la dezechilibre grave ale organismului.

2. Dieta cu supă de varză a fost foarte popularizată în media. Aceasta constă într-un program alimentar care se desfășoară în 7 zile și se bazează pe consumul supei de varză și de alte legume în cantități nelimitate, alături de anumite alimente. Este o dietă fadă, cu rezultate atipice și de foarte scurta durată.

Dietele fade conduc la dezechilibre grave ale organismului

3. Dieta hipocalorică sau pe bază de lichide/sucuri de fructe și legume – este tot o dietă fadă care permite consumul a 3 mese principale și a unei gustări. Aceasta presupune consumarea unei mari cantități de citrice, de exemplu, și urmarea unui program regulat de activitate fizică.

Se pleacă de la ideea că sucul de grepfrut ajuta la reducerea colesterolului și crește rata metabolismului lipidic, același lucru făcând și mișcarea, de altfel.

4. Dieta Atkins / Dukan se bazează pe un aport excesiv de proteine și un deficit de carbohidrați, însă expune la potențiale riscuri, cum ar fi calculii biliari, cancerul de colon, complicații ale diabetului, boli cardiovasculare, afectare renală, osteoporoză.

Atenție la mărimea porției și la motivul pentru care mâncăm

Astfel, cel mai bun program de scădere în greutate este să ne ascultăm corpul, să ne hidratăm corect, să fim activi, să consumăm proteine cu un conținut scăzut de colesterol, legume și fructe proaspete autohtone și cereale integrale bogate în fibre.

Atenție și la mărimea porției și la motivul pentru care mâncăm: necesitate sau stres, oboseală, singurătate, etc.