Ca și la vitamine, carența de minerale  se poate datora fie lipsei lor în cantitate suficientă în cura de slăbire, fie unor tulburări de utilizare sau de metabolism. Iată câteva dintre cele mai cunoscute minerale care se găsesc în mod uzual în cantitate mai mică decât cea necesară în organism. Acest lucru face necesară o dietă personalizată recomandată de specialiști nutriționiști (vezi aici). Cura de slăbire nu trebuie efectuată la întâmplare sau după ureche.

Mineralele din corpul nostru:

Fierul

Rol deosebit în cura de slăbire. Dintre minerale, tulburarile carentiale produse de fier sunt cele mai frecvente si apar în special in perioadele in care nevoile organismului sunt mult crescute: crestere, eforturi fizice, sarcina, alaptare. Carenta de fier duce la tulburari caracteristice, scadere a cantitatii de hemoglobina, anemii sau tulburari metabolice. In aceste cazuri, dieta trebuie sa aduca alimente bogate in fier: ficat, rinichi, inima, muschi, galbenus de ou, stridii, fructe uscate, legume uscate, nuci, verdeturi (spanac, urzici, varza, patrunjel). Doza zilnica recomandata de fier este de 12 mg.

Calciul

Carenta ce calciu se manifesta prin hipocalcemie, care duce la decalcefierea sistemului osos si la tulburari ale sistemului neuromuscular. In acest sens se va impune un regim alimentar care sa fie bogat in alimente care aduc calciu utilizabil dar care contin si ceilalti factori de nutritie cu rol in osteogeneza: fosfor, vitamina D, proteine. Calciul se gaseste in cantitate mare in branzeturi, lapte dulce, batut, iaurt, legume uscate, nuci, varza, conopida, portocale, patrunjel, etc. Doza zilnica recomandata de calciu este de 1 g.

Fosforul

Fosforul este un factor de nutriție cu actiune dinamică în metabolismul protidic, glucidic si lipidic și cu actiune plastica (intra in componenta sistemului nervos central si periferic). Deficitul acestui mineral poate produce tulburari nervoase, musculare si osoase, insa o dieta bogata in fosfor poate ameliora aceste tulburari. Alimentele bogate in fosfor sunt: galbenusul de ou, pestele, carnea, icrele, branzeturile, dar si legumele uscate, nucile, cerealele integrale, zarzavaturile si fructele proapete. Doza  zilnica  recomandata  de fosfor este de 1,5 g.

Iodul

Este factorul de nutriție necesar metabolismului general si functionării glandei tiroide. Lipsa iodului din alimentatie da nastere la fenomene de hipotiroidism insotite sau nu de gusa. Iodul se afla in cantitati extrem de mici in alimentele uzuale insa pestele, stridiile, crevetii, algele marine sunt alimente bogate in iod. De retinut este faptul ca  iodul organic din alimente nu se pierde in timpul gatirii. Exista si o serie de plante cu actiune antitiroidiana sau gusogena: mustar, mazare, fasole si soia. Doza zilnica recomandata de fier este de 150 – 200 U.I.

 

Asadar trebuie sa le dam mineralelor si dietei echilibrate în general o atentie deosebita deoarece in cura de slăbire bazata pe o alimentație sănătoasă este practic cea mai importanta modalitate de tratament; ea permite mentinerea sau restabilirea unui echilibru nutritiv si actioneaza in mod permanent si nu ca celelalte tratamente puse în acțiune tranzitoriu și temporar.