Hai la examene!

Este un an special si copiii nostri vor sustine examene cu masca pe fata, asa cum recomanda legislatia in vigoare si deci, mai mult ca oricand, nevoia de concentrare este o prioritate. (vezi aici).

Nasul si gura acoperite pentru o perioada de 2-3 ore reprezinta o provocare pentru un adolescent aflat deja sub o fireasca presiune emotionala: discomfort, mancarimi ale fetei, neputinta de a respira firesc, riscul aparitiei atacului de panica, ocheleri aburiti, pentru copiii care ii poarta, etc.

Pregătirea pentru examene

Si pentru ca adolescentii au nevoie zilele acestea de memorie buna, fond psihic echilibrat si mare capacitate de concentrare, e importanta pregatirea pentru examen, dincolo de invatare.

O pregatire prealabila si o igiena adecvata a stilului de viata ar putea ajuta copiii sa treaca peste acest moment dificil:

  1. hidratarea completa cu 40 ml apa/kg corp/zi,
  2. un consum de alimente bogate in: magneziu, acizi grasi esentiali Omega 3, proteine de buna calitate, probiotice, fibre, seleniu, zinc.
  3. Ore de somn suficiente (min 8 h).
  4. Expunere la soare si la aer curat.
  5. Stare emotionala pozitiva

Ce mâncăm în perioada de examene?

Este important de stiut ca ceea ce mancam influenteaza in mare masura capacitatea noastra de concentrare, dar si in general starea noastra emotionala.

Exista o stransa legatura intre randamentul cerebral si calitatea alimentelor ingerate, in special in perioadele in care organismul este supus unui stres pshihic suplimentar.

Printre alimentele care stimuleaza activitatea cerebrala se afla: avocado, banana, drojdia de bere, broccoli, pepenele galben, ouale, carnea de pui, peste (ton, somon), semintele de in, germenii de grau, portocala, orezul brun, legumele cu frunze verzi, chefirul. In aceste perioada de examene se recomanda sa se consume si: paste, cereale integrale si fructe dulci de sezon, toate aceste alimente fiind o buna sursa de energie si au efect calmant asupra sistemului nervos si ajuta la mentinerea claritatii mentale. Dulciurile ar trebui inlocuite cu un fruct proaspat sau desert de casa sau cu 20-30 g ciocolata neagra, care poate avea o actiune pozitiva, antistres

Substantele care trebuie cat mai putin consumate sau chiar eliminate pentru o buna sanatate a mintii sunt: dulciurile rafinate, aditivii alimentari artificiali, indulcitorii artificiali, extractele de cola, grasimile hidrogenate, nicotina si alcoolul.

O cina cu efecte pozitive asupra starii generale a adolescentului, care poate fi consumata cu o seara inainte de examen, ar trebui sa contina legume verzi, proaspete, gatite la abur, carne de curcan, peste alb si branza proaspata.  Efecte calmante au si salata, ridichea rosie, ceapa si usturoiul (cunoscut pentru proprietatile sale sedative). Un pahar cu lapte cald inainte de culcare, poate scadea aciditatea gastrica si poate favoriza un somn profund; acelasi efect poate fi obtinut si in urma consumului unui ceai de plante cu actiune calmanta (musetel/tei/hamei).