dieta personalizataEsti gata sa slabesti! Din nou. Dietele din mass media ne permit rezultate rapide, insa ce ar trebui sa ne dorim de fapt nu este doar sa slabim mai multe sau mai putine kilograme, ci pur si simplu sa adoptam niste obiceiuri alimentare care sa favorizeze si slabirea corporala, pe scurt o dieta personalizata. Dietele in general sunt atat de restrictive, incat in cele mai multe cazuri se dovedesc a fi un fiasco. Astfel, unele dintre ele furnizeaza atat de putine calorii ca abia se gasesc resursele energetice necesare sa fie continuate chiar si pe o perioada scurta.
Cu toate acestea, s-a observat ca prin urmarea stricta a oricarei diete in care se numara caloriile si aportul de grasimi si glucide, se slabeste. Formula unica a fiecarei diete este simpla: consuma mai putine calorii decat poate arde organismul si rezultatul este slabirea. Asadar, nu este necesar sa se administreze medicatie pentru a avea rezultate mai bune, ci singurul lucru intelept ar fi sa se inceapa o dieta personalizata noua, echilibrata si, ce e cel mai important, care poate si trebuie sa fie urmata pentru tot restul vietii. Bineinteles ca exista foarte putini oameni care pot face acest lucru si de aceea, adoptarea unei diete trebuie sa aiba ca principal scop orientarea subiectului in directia favorabila schimbarii modului de viata. O astfel de dieta personalizata trebuie practic sa ne invete sa mancam sanatos si sa ne ajute sa realizam si obiectivul legat de pierderea kilogramelor in plus.

Ce mancam de fapt?


Indiferent de programul nutritional ales, alimentele sanatoase, de tipul fructelor si legumelor proaspete, proteinelor din carne degresata de pui, peste sau vita, lactatelor, etc, trebuie sa fie o permanenta in dieta. Trebuie de asemenea inteles faptul ca alimentele “bogate” din punct de vedere nutritional, nu sunt doar sanatoase, ci ajuta si la pierderea ponderala si efectiv ne prelungesc viata. Din punct de vedere al variantelor de diete disponibile in media, exista intr-adevar o diversitate uriasa. Dieta hipoglucidica este cea mai in voga in momentul de fata, iar dieta hipolipidica a ocupat locul fruntas in topul dietelor de la sfarsitul anilor ’90. Cea mai recomandata este insa dieta bazata pe alimente bogate in nutrienti si sarace in energie (calorii). Este important de remarcat faptul ca atunci cand se incepe un anumit program nutritional, aceste lucruri trebuie intelese pe deplin si mai ales trebuie urmate cu strictete. In functie de planul nutritional urmat si de felul in care reactioneaza organismul, este posibil ca rezultatele sa nu fie atat de rapide pe cat s-ar fi dorit. De aceea, inainte de inceperea dietei trebuie sa se stabileasca (si sa se respecte) o perioada de timp in care dieta trebuie urmata fara abatere. In felul acesta se va evita abandonarea prematura a dietei si vor creste sansele obtinerii unor rezultate pozitive.
In cazul in care dieta inceputa este alterata prin consumarea unor alimente mai bogate in calorii, este suficient ca in ziua urmatoare dieta sa contina alimente mai usoare si mai sarace in calorii decat in dieta de baza.
Esential este sa se inteleaga faptul ca pierderea rapida a kilogramelor este nesanatoasa si, in plus, atrage dupa sine riscul recastigarii acestora intr-un timp foarte scurt de la intreruperea dietei. Ritmul ideal de slabire cu o dieta personalizata este de 1-1,3 kg/saptamana.
Dupa renuntarea la o dieta dezechilibrata, perioada de mentinere este foarte scurta si exista riscul cresterii ponderale rapide. Deoarece aceste regimuri restrictive nu au un aport suficient de fibre si carbohidrati complecsi, exista riscul aparitiei unor probleme: constipatie, ameteala, nivel energetic scazut, degradarea unghiilor, a parului si a pielii. Pentru persoanele care urmeaza diete hiperproteice, de exemplu, pe o perioada indelungata, exista riscul aparitiei pietrelor la rinichi, a constipatiei, a osteoporozei si a hipercolesterolemiei. De asemenea, anumite tipuri de cancere isi pot face aparitia atat timp cat in dieta exista mult colesterol, grasimi saturate, si nu exista fibre si antioxidanti.
Orice dieta trebuie luata treptat si nu este recomandat sa se faca schimbari prea mari intr-un timp prea scurt. Rabdarea trebuie sa fie cuvantul de ordine. Gandurile permanente la bunatatile savurate odinioara pe canapea in fata televizorului, impreuna cu presiunea dorintei de schimbare rapida, pot conduce la frustrare, descurajare si, pana la urma, abandonarea dietei.
Din pacate sau din fericire, natura umana se poate obisnui cu aproape orice. Evident ca in cazul obisnuirii cu alimentatia sanatoasa si cu exercitiul fizic regulat, in mod sigur se aplica “din fericire”.
Si ca sa mergem la sigur cu un regim de slabire mai trebuie respectate cateva regulile universale:
  • a) Trebuie sa fie echilibrata: proteine cu un continut scazut de colesterol, legume si fructe proaspete din abundenta, cereale integrale.
  • b) Atentie la marimea portiei si la motivul pentru care mancam: necesitate sau stress, oboseala, singuratate, etc.
  • c) Si cel mai important: trebuie sa mancam pana dispare senzatia de foame si mai ales sa ne ridicam de la masa fara a avea stomacul plin.