Metabolismul este procesul prin care organismul nostru combina substantele nutritive, trofinele cu oxigenul pentru a obtine energia necesara functionarii sale corespunzatoare.  Aceasta energie este masurata in calorii si reprezinta pentru organismul uman ceea ce reprezinta benzina pentru un automobil. Atunci cand principala noastra sursa de energie, zaharul din sange (glucoza), se consuma, procesul metabolic se concentreaza asupra grasimilor in vederea obtinerii energiei mentionate.  Similar, atunci cand rezerva de zahar din sange este prea mare, metabolismul tinde sa depoziteze excesul de “energie” prin transformarea lui in grasimi ce urmeaza a fi utilizate altadata. Este foarte interesant faptul ca organismul nostru invata sa se adapteze atunci cand stii sa comunici cu el. Cura de slabire ca sa fie eficienta trebuie sa fie dictata de catre organism, ca si functie naturala de eliberare si nu ca pe o masura fortata de eliberare. Practic o cura de slabire daca nu este agreata de catre organism, aceasta este acceptata doar temporar, ramanand inscris genetic faptul ca s-a intervenit fortat in schimbarea acelor parametrii printr-o cura de slabire artificiala, iar in momentul de slabiciune (care fie vorba intre noi, atunci cand urmezi o dieta nu este numai unul) organismul nu va rata ocazia de a restabili parametrii initiali. Asta inseamna ca un efort de cateva saptamani sau poate luni va fi in zadar, iar dumneavoastra va veti ingrasa cel putin la fel de mult ca inainte sa tineti cura de slabire.   Chiar si cand organismul nostru se afla in stare de repaus, el consuma totusi o cantitate de energie minima necesara pentru a asigura functionarea organelor vitale si mentinerea temperaturii sale normale.  Sigur ca atunci cand facem exercitii fizice, corpul are nevoie de mai multa energie si metabolismul accelereaza pentru a i-o furniza.  Dar in cea mai mare parte a timpului nu suntem foarte activi, si asta este motivul pentru care cei mai multi dintre noi am dori un metabolism mai ridicat.  Dorim sa ardem calorii tot timpul, chiar si atunci cand stam sau cand dormim.  Inseamna asta o mai mare eficienta?   S-a scris mult in jurul acestui subiect, al accelerarii metabolismului, si multe articole au sugerat ca un metabolism crescut este mai eficient pentru ca arde mai multe calorii.  Acest lucru este foarte adevarat daca scopul este scaderea in greutate.  Dar este interesant de remarcat ca un metabolism crescut este de fapt mai putin eficient, avand nevoie de mai multa hrana pentru a mentine greutatea corporala.  Acest lucru este impotriva felului in care natura ne-a proiectat modul de supravietuire.  Si este foarte important de remarcat ca un metabolism crescut implica o imbatranire mai rapida.  Ar trebui sa ne intrebam daca este de dorit sa functionam ca un motor supraturat, dar neconectat la cutia de viteze.  Este mai degraba de dorit sa ne asiguram o hranire cat mai sanatoasa, in cantitati rezonabile, insotita de un program de exercitii fizice regulate. Putem asadar mentiona cateva reguli prin care metabolismul poate fi imbunatatit in mod natural, printr-un mod de viata sanatos.   1. Mancati des, nu sariti peste mese si consumati gustari sanatoase intre mese. Prin mese frecvente se evita infometarea, se asigura o sursa constanta de energie si se mentine eficienta metabolismului.  Organsimul uman este dotat cu un mecanism de supravietuire prin care se depoziteaza grasimea pentru a ne proteja de infometare.  Atunci cand sarim peste o masa sau tinem o dieta foarte stricta, organismul crede ca urmeaza o perioada grea, de infometare si reactioneaza prompt incetinind metabolismul pentru a conserva energia.  Se conserva in special depozitele de grasime, pierderea in greutate are loc in special prin pierderea apei si a muschilor.  De aceea se spune ca pentru a mari metabolismul este indicat sa mancam de 5-6 ori pe zi, 3 mese principale si gustari intre ele.  In acest fel, asiguram un metabolism ridicat pe tot parcursul zilei.  Sa nu uitam bineinteles ca tocmai gustarile intre mese pot fi printre cauzele cresterii in greutate.  Este deci foarte important ca acestea sa fie sanatoase, portionate pentru a evita tentatia consumarii unor cantitati mari, iar mesele principale vor fi reduse cantitativ exact pentru a compensa caloriile aduse de catre gustarile intre mese.   2. Faceti exercitii fizice in mod regulat. Nu numai ca efortul fizic duce la cresterea metabolismului, dar acesta din urma va ramane la cote inalte si pentru o importanta perioada de timp dupa terminarea exercitiului.  Este o modalitate sigura de a arde mai multe calorii.  Iar efectele benefice ale exercitiilor fizice regulate asupra sanatatii depasesc cu mult efectul de imbatranire pe care il poate avea un metabolism accelerat. 3. Imbunatatiti raportul dintre procentul de muschi si de grasime. In general, activitati fizice intense cum ar fi alergarea, ard mai multe calorii decat activitati de constructie musculara cum sunt ridicarile de greutati.  Dar nu trebuie uitat ca muschiul arde mai multe calorii decat grasimea.  Asta inseamna ca metabolismul este cu atat mai activ cu cat masa musculara este mai mare, si asta s-ar intampla 24/7. Cura de slabire trebuie sa fie sanatoasa, recomandata de catre un doctor nutritionist acreditat si aceasta trebuie sa ii creeze organismului senzatia de interventie naturala, armonizata cu cerintele corpului pentru ca acesta sa perceapa toate impulsurile declansate de trioul minte-alimentatie sanatoasa-sport ca fiind combinatia perfecta pentru organism. Orice invat are si dezvat – metabolismul poate fi activat sau mai bine zis setat la parametrii ideali de functionare. Putem spune ca poate fi “dresat”. Dieta personalizata ofera exact reteta croita special de catre doctori nutritionisti pentru ca acest lucru sa se intample si sa dureze. Asadar, este bine sa alegem caile naturale si echilibrate prin care sa ne turam organismul sa arda si prin acest tratament bland el ne va fi cel mai bun si apropiat prieten. Este foarte important modul in care abordam inceperea unei cure de slabire, the state of mind. Majoritatea curelor de slabire citite pe internet propun retete complicate, scumpe, cu alimente greu de gasit pentru ca sunt traduse si adaptate din curele de slabire utilizate de alte popoare, din alte zone geografice si care sunt obisnuiti sa consume cu preponderenta alimente specifice zonei lor, alimente cu care corpul stramosilor lor a fost obisnuit de-alungul sutelor de ani. Cura de slabire trebuie sa fie parte din alimentatia noastra de zi cu zi si poate fi daca mancarea este gustoasa si in cazul in care urmam dietele de slabit ale specialistilor nostri, cu siguranta poate fi! Pentru noi cura de slabire nu se traduce ca fiind dieta Golgotei ci pur si simplu am decis ca incepand de maine sau incepand chiar din acest moment sa mancam gustos, sanatos, natural pentru ca organismul nostru sa reintre in parametrii optimi si sa si ramana acolo definitiv.