alimentatia-copiilor Copiii sunt audienta cea mai importanta cand vorbim de alimentatie sanatoasa, pentru ca o dieta echilibrata este esentiala pentru cresterea si dezvoltarea lor normala si pentru ca la aceasta varsta ei isi formeaza si definesc obiceiurile alimentare pe care le vor urma de-a lungul vietii. O alimentatie corecta promoveaza nu doar o mai buna stare de sanatate si o susceptibilitate scazuta la imbolnavire, ci contribuie la dezvoltarea cognitive si la succesul scolar.

Lasati sa aleaga dupa criteriile lor, copiii nu vor selecta intotdeauna cele mai sanatoase alimente si combinatii alimentare. Preferinta lor intrinseca pentru alimente dulci ii face si mai vulnerabili in fata avalansei de reclame de profil, la care sunt expusi practic de la nastere. Lupta intre educatie si reclama este nedreapta iar efortul de timp si rabdare al parintelui si mai ales al celui care educa, trebuie sa fie constant si sustinut.

Un instrument util in stabilirea elementelor din dieta copilului este piramida alimentara, creata pentru acestia, si care este diferita de cea a adultilor, prin marimea portiilor recomandate si prin aportul diferit al unor nutrienti cheie (calciu, fier, sodiu, grasimi, etc).

Prin urmarea corecta a recomandarilor care reies din piramida alimentara, pot fi create programe alimentare bazate pe produse alimentare variate, bogate in nutrienti si echilibrate energetic (caloric), in functie de varsta copilului. Rolul medicului pediatru este esential in stabilirea portiilor si combinatiilor alimentare.

Asadar la baza alimentatiei copilului se vor afla fainoasele, portioanate moderat si cat mai putin rafinate (paine, cereale, orez, mamaliga, paste). Pentru o alimentatie sanatoasa, fructele si legumele proaspete si gatite dietetic constituie urmatoarea clasa de produse alimentare obligatorii in dieta copilului, datorita aportului de fibre, enzime si multivitamine si minerale pe care le contin.

Carnea slaba, peste, ouale contin proteine si ii asigura copilului si aportul de fier, insa portiile nu trebuie sa depaseasca 80-100 g carne pe zi, iar metoda de gatire sa fie dietetica (fiert, la gratar sau la cuptor, nu prajit).

La acelasi nivel in piramida alimentara se afle produsele lactate (lapte integral, branzeturi, iaurt, chefir, sana, etc), importante datorita aportului de calciu, proteine si vitamina D.

Cel mai limitat nivel al piramidei este cel care contine uleiuri, grasimi si dulciuri rafinate si de aceea ele trebuie consummate cu mare atentie si doar ocazional, fiind bogate in calorii si sarace in nutrienti. Atentie la miere, care este intr-adevar un produs natural, cu multiple beneficii, insa efectul asupra greutatii corporale este acelasi cu cel al zaharului. Mierea se poate folosi in cantitati limitate si in prima jumatate a zilei, in special in dieta copiilor care fac mult efort fizic.

Dintr-o alimentatie sanatoasa face parte si hidratarea cu apa proaspata sau cu ceaiuri neindulcite este esentiala pentru cresterea si mentinerea unei imunitati cat mai bune a copilului. Sucul proaspat stors poate fi consumat ocazional, el fiind bogat in glucide si lipsit de fibrele pulpei fructului. De aceea trebuie preferat fructul intreg in locul sucului.

Orice meniu de copil trebuie sa contine 3 mese principale si, in functie de varsta, 2-4 gustari.

Portiile alimentelor sunt de multe ori un mare semn de intrebare pentru mamici/bunici, care de obicei exagereaza in sensul cresterii acestora. Trebuie inteles faptul ca fiecare copil este diferit, incepand de la gustul pentru alimente si pana la nevoile cantitative de a manca. La copii mecanismul foame – satietate este reglat natural si corect, motiv pentru care unii copii se satura cu putina mancare, au o greutate normala si o stare de sanatate optima. Sunt parinti insa care au temerea ca juniorul a mancat prea putin si ii cresc acestuia portiile de alimente sau il rasfata cu alimente rafinate si aportul caloric devine mai mare decat nevoia reala a copilului si astfel apar kg in plus la varste fragede.

Copilul grasut

Obezitatea reprezinta o problema cu care copiii se confrunta din ce in ce mai des. In ultima vreme, pe langa eforturile educationale ale parintilor de a-i invata pe acestia cum sa manance sanatos si sa faca miscare in mod regulat, copiii au inceput sa fie tratati de obezitate ca si adultii.

Copiilor nu le este deloc usor sau comod sa scada in greutate si astfel mare parte din copiii obezi se transforma in adulti obezi. Primul obiectiv in aducerea copilului la o greutate sanatoasa nu ar trebui sa fie intr-o prima faza pierderea kilogramelor excesive, ci stoparea procesului de ingrasare si astfel, in timp, pe masura ce copilul creste in inaltime, distributia kilogramelor se va modifica. Ajutarea copiilor supraponderali sa slabeasca este un lucru important, insa esentiala este si prevenirea obezitatii. Acest proces trebuie sa inceapa inca din copilarie si nu este simplu, mai ales daca parintii sunt supraponderali. Obiceiurile alimentare nesanatoase si lipsa activitatii fizice sunt primele manifestari comportamentale ale copilului cu tendinta de ingrasare.

Iata cateva masuri care pot fi preventive dar si curative ce pot ajuta copilul predispus la obezitate:

1. Limitarea numarului de calorii provenite din lichidele pe care le consuma copilul. Multi copii beau zilnic prea multe sucuri de fructe si lichide carbogazoase.

2. Evitarea meselor frecvente de tip fast food

3. Atentie la marimea portiilor consumate la fiecare masa. O problema comuna a copiilor supraponderali este faptul ca portiile sunt prea mari.

4. Copiii nu trebuie sa fie fortati sa “curete farfuria”. Pentru a invata sa manance sanatos, ei trebuie sa stie sa se opreasca atunci cand sunt satui si chiar un pic inainte

5. Incurajarea activitatii fizice zilnice trebuie sa fie de asemenea o prioritate: plimbari cu parintii sau bunicii, joaca afara din casa, mersul pe bicicleta, practicarea sporturilor in echipa.

6. Limitarea timpului acordat televizorului si calculatorului si evitarea consumului de alimente in timpul acestor activitati.

7. Comunicarea si discutiile referitoare la alimentatia sanatoasa sunt importante insa insistarea excesiva asupra notiunilor de “calorie”, “grasime” si “dieta” in general, poate sa frustreze copilul si sa conduca la dezechilibre.

Este esential ca parintele sa fie un model pentru copil prin modul sanatos de alimentatie si prin activitatea fizica desfasurata zilnic.

Copil slabut

Daca un copil este considerat de medicul pediatru prea slabut si se doreste cresterea in greutate, acesta nu trebuie pur si simplu indopat cu mancare si mai ales nu cu alimente bogate in grasimi si zahar. Cresterea in greutate, ca si scaderea dealtfel, poate fi un proces foarte lent. Poate deveni chiar mai dificil daca exista o predispozitie genetica a copilului de a fi slab.

Pediatrul va evalua greutatea si compozitia corporala a copilului, va analiza informatiile legate de activitatea fizica si dieta curenta, va estima necesitatile energetice suplimentare necesare unei balante energetice pozitive si va urmari evolutia si progresul dietei.